Home / Na je studie / Studenten lopen meer risico op RSI

Studenten lopen meer risico op RSI

Vroeger kon je van je leraar al een vermanende opmerking verwachten als je onderuitgezakt in de klas zat. Dat kwam nou eenmaal ongemotiveerd over en echt goed voor je rug was het ook niet. Tegenwoordig is het letten op een goede houding tijdens het studeren een aspect dat steeds meer aandacht krijgt. Computers en beeldschermen vormen immers een steeds belangrijker aspect van het studieproces, waarbij RSI-klachten en andere lichamelijke problemen op de loer liggen. Uit onderzoek onder studenten in Utrecht bleek dat maar liefst 40% van hen last had van dit soort klachten.

Het effect van herhaling
RSI staat voor Repetitive Strain Injury en wordt veroorzaakt doordat eenzelfde soort handeling lang en herhaaldelijk wordt uitgevoerd. Eigenlijk is het een verzamelnaam voor allerlei soorten klachten met dezelfde oorzaak. Bekende verschijnselen zijn de tenniselleboog en de muisarm, waarbij slijmbeursontsteking en peesschedeontsteking voor de voornaamste problemen zorgen. Studenten zitten in hun studiemomenten al veel achter computers, maar ook het leven daarbuiten zorgt voor extra risico op RSI. Bijbaantjes, hobby’s als gamen en veel sms’en zorgen ervoor dat hun leven vol zit met dit soort herhaaldelijke bewegingen en verkeerde houdingen.

Voorkom RSI
In het leven van tegenwoordig is het voor studenten bijna onmogelijk om dit soort risicovolle handelingen uit de weg te gaan. Toch is er een aantal tips waarmee je de kans op RSI aanzienlijk kunt verminderen. Allereerst is het belangrijk te letten op pijnklachten. Neem rust wanneer je deze bij jezelf signaleert en hou in de gaten of deze verband houden met bepaalde handelingen. Schaf  voor je studieplek thuis de juiste materialen aan. Vaak is het kopen van een verstelbare bureaustoel en tafel al voldoende. Zorg daarbij ook voor rust tijdens je werkzaamheden, maar overdrijf dit niet. Regelmatig een rustmoment bevordert het herstel, maar teveel rust zorgt ervoor dat de belastbaarheid van het betreffende lichaamsdeel verder afneemt. Op de website van de RSI-Vereniging kun je meer informatie en tips vinden over RSI.

Tags: ,