Home / Na je studie / 5 tips voor een goede sollicitatie

5 tips voor een goede sollicitatie

Na je studie moet je er toch echt aan geloven: solliciteren. Veel mensen kijken er tegenop en zeker in deze economisch moeilijke tijden is het belangrijk om op te vallen bij een sollicitatie. Een aantal zaken kunnen je maken en breken en daarom je toekomst beïnvloeden. We geven hier vijf belangrijke tips.

Let op je kleding

Denk vooraf goed na over wat je aantrekt voor je naar een sollicitatiegesprek gaat. Besteed daarbij ook aandacht aan de details: poets je schoenen en knip losse draadjes van de kleding. Schroom zeker niet om zichtbare merkkleding te dragen. Dit schijnt het goed te doen tijdens sollicitaties. Immers: ‘wie een merktrui draagt, zal wel succesvol zijn’, denken mensen al snel.

Heb je administratie op orde

Daarop aansluitend: zorg voor een nette tas. Hierin kun je al je paperassen meenemen, zoals een blocnote vol vragen over de functie en het bedrijf, je diploma’s en een extra uitgeprint cv.

Bereid je voor op je gesprekspartner

Waar het vroeger gissen was tegenover wat voor persoon je kwam te zitten, is dat nu wel anders. Je kunt (bijna) alles vinden over iemand. Bereid je dan ook voor op je gesprekspartner. Bekijk het profiel van deze persoon op LinkedIn en probeer in het gesprek te refereren aan zaken die je daar zijn opgevallen.

Bedenk vooraf antwoorden

Wellicht een beetje cliché, maar denk vooraf goed na over je sterke en slechte eigenschappen. Veel recruiters prikken eenvoudig door leugentjes heen. Spreek liever niet over ‘zwakke punten’, maar over ‘verbeterpunten’ die je graag ontwikkelt. Zorg dat je voorbereid bent op mogelijke vragen die je gesprekspartner kan stellen.

Denk na over je salaris

Voor veel mensen een ongemakkelijk onderwerp tijdens het eerste gesprek, maar een recruiter zal er vaak naar vragen: wat wil je verdienen? Het is van belang dat je een indicatie geeft waar je over hebt nagedacht. Kijk bijvoorbeeld eens op de Intermediair Salariskompas om te zien wat een gepast salaris is voor jouw functie.

Tags: , ,